۱۴۰۳.۰۲.۰۵

پژوهشکده‌ فرهنگ و هنر اسلامی درس‌گفتار «راز تغییر» را به صورت مجازی و حضوری از شانزدهم اردیبهشت‌ماه، به مدت شش جلسه برگزار می‌کند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، درس‌گفتار «راز تغییر»؛ بررسی مبانی نظری تغییر فرهنگ بر اساس رویکرد انسان‌شناسی علامه طباطبایی با تدریس دکتر محمد پورکیانی از شانزدهم‌ماه آغاز می‌شود و هر یکشنبه از ساعت ۱۶ میزبان علاقه‌مندان است.

چرا باید به مبانی نظری تغییر فرهنگی بیاندیشیم؟

مهمترین هدف فعالیت‌های فرهنگی، تغییر و تأثیر در مخاطبان است. اگر از فعالان فرهنگی و هنری در این باره سؤال کنیم، با مجموعه‌ای از پاسخ‌ها مواجه می‌شویم که عمدتاً به نظریه‌های فرهنگی و تکنیک‌های ارتباطی برمی‌گردد. این آموزه‌ها تفاوت بنیادین با چارچوب اندیشه‌ای اسلام داشته و در جهان غرب نیز به طور مستمر تغییر و تطور می‌یابند، همچنین مربوط به روئین‌ترین سطح از مداخله در انسان مثلاً با ابزار رسانه یا فرهنگ هستند و به نحو بنیادین به این مسأله نمی‌پردازند. تأمل و شناخت در وجود انسان از نگاه حکمت و فلسفه اسلامی، می‌تواند تکیه‌گاه بهتری برای آغاز راه فرهنگی و هنری و تربیتی بوده و چارچوب کلان این فعالیت‌ها در فهم میزان تأثیر را معین نماید.

در این دوره از چه حرف می‌زنیم؟

فهم از مهم‌ترین و درخشان‌ترین راهبردهای حکمت اسلامی در مسأله تغییر انسان است که مورد غفلت جامعه علمی و عملی بوده است. مهمترین آورده این دوره، فهم پاشنه آشیل کنونی فعالیت‌های فرهنگی ایران در ایجاد تأثیرات سطحی و کوتاه مدت و توهم انجام کارهای بزرگ و انسان‌ساز است. با چنین درکی انسان در مواجهه با خود و دیگران از سرمایه‌های این حکمت بهره‌مند شده و راه متکثر و آشفته پیشرو اندکی متمرکز و روشن می‌گردد.

مدرس دوره:

محمد پورکیانی دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی از دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) را دارد. «بنیان‌های نظری رویکردهای سیاست‌گذاری فرهنگی» یکی از شش کتاب او در حوزه مطالعاتی فرهنگی و تربیتی است. او در کنار تألیف و پژوهش در زمینه مطالعات نظری سیاست‌گذاری فرهنگی بیش از یک دهه است که به تدریس در دانشگاه‌های امام صادق (ع)، امام حسین (ع و مؤسسه‌های آموزشی مختلف نیز مشغول بوده است. تجربه عملی ایده‌های نظری از جمله حوزه‌های مورد علاقه اوست که در میدان فعالیت خُرد و مردمی فرهنگی در شهرستان دنبال می‌کند.

این دوره برای چه کسانی مناسب است؟

شرکت در این دوره برای فعالان فرهنگی و تربیتی، سیاست‌گذاران و مدیران فرهنگی مفید است. همچنین علاقه‌مندان به وجوه فرهنگی-اجتماعی حکمت اسلامی نیز از این دوره بهره خواهند برد. زیرا در این دوره از یک سو به مبانی نظری درک انسان از دیدگاه علامه طباطبایی پرداخته می‌شود و از سوی دیگر به مقوله تغییر فرهنگی و سیاست‌گذاری فرهنگ.

کلاس چند جلسه است و در این تعداد جلسه چه مباحثی طرح و عنوان می‌شود؟

درس‌گفتار در شش جلسه و به صورت هفتگی برگزار خواهد شد، که مدرس ضمن خوانش برخی متون مرتبط به مباحث زیر خواهد پرداخت:

  • انسان، مسأله مغفول در نظریات تربیتی فرهنگی
  • تأثیرات وجودی در انسان
  • «توجه» راز تغییر وجودی انسان
  • مسأله معرفه النفس
  • فعالیت‌های فرهنگی متناسب با تأثیرات وجودی
  • سیاست‌گذاری فرهنگی متناسب با تأثیرات وجودی

علاقمندان برای ثبت‌نام و کسب اطاعات بیشتر می‌توانند در پیام‌رسان‌های بله، ایتا، واتساپ و تلگرام به شماره ۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲ پیام ارسال کنند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha