۱۴۰۲.۰۳.۰۱

محمد رضا شرفی خبوشان، دبیر علمی سومین داستان حماسی، در نشست رسانه‌ای این رویداد ادبی، اهدای جایزه داستان حماسی را یک رخداد فرهنگی - آموزشی دانست که نهضت نوشتن داستان حماسی را ایجاد کرده است.

جایزه داستان حماسی از کجا شروع شد؟
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، اولین پایه‌های برگزاری جایزه داستان حماسی در سال ۱۳۹۷ پس از تشکیل دبیرخانه «هنر حماسی» و با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب و رسالت حوزه هنری خراسان گذاشته شد، پس از جلسات متعدد هم اندیشی و رایزنی با اصحاب فرهنگ و هنر، این دبیرخانه اقدام به برگزاری جایزه ملی داستان حماسی کرد. تا کنون دو دوره این جایزه بزرگ برگزار شده و در روز چهارم خردادماه، سومین دوره این جایزه ادبی ملی به ایستگاه پایانی می‌رسد و برگزیدگان آن معرفی می‌شوند.
نشست رسانه‌ای جایزه داستان حماسی
در نخستین روز خردادماه ۱۴۰۲، نشست رسانه‌ای این جایزه ادبی با حضور علی فروزانفر، معاون هنری حوزه هنری، سعید لشگری، معاون راهبری استان‌های حوزه هنری، محمد رضا شرفی خبوشان،، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، مجید عسگری، رئیس سومین جایزه داستان حماسی و رئیس حوزه هنری خراسان رضوی و تیمور آقا محمدی، معاون مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و مسئول امور استان‌های مرکز آفرینش‌های ادبی در تالار زنده یاد طاهره صفارزاده برگزار شد.
بازآفرینی هویت دینی- ملی ایران اسلامی
مجید عسگری، رئیس سومین جایزه داستان حماسی و مدیر حوزه هنری استان خراسان رضوی، در این نشست، به تشکیل دبیرخانه این رویداد با هدف «بازآفرینی هویت دینی- ملی ایران اسلامی» اشاره کرد و در ادامه به فعالیت‌های صورت گرفته در عرصه تولید آثار حماسی در قالب‌های سنتی مثل نقالی و رویدادهای سینمایی و آثار پژوهشی پرداخت و سپس از در دست تولید بودن چند فیلم کوتاه و مستند در این عرصه خبر داد.
افتتاحیه در اختتامیه
وی در ادامه به بیان توضیحاتی درباره برگزاری آیین اختتامیه سومین جایزه داستان حماسی در روز چهارم خردادماه در آرامگاه فردوسی پرداخته و گفت: همزمان با اختتامیه سومین دوره جایزه داستان حماسی، دوره چهارم این رویداد را با رونمایی پوستر آن آغاز خواهیم کرد.
برنامه‌های سومین دوره جایزه داستان حماسی
رئیس سومین جایزه داستان حماسی در معرفی برنامه‌های این رویداد به رونمایی از کتاب «نظریه ادبیات شیعی با رویکرد حماسی» اثر فرزاد قائمی - عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی و پژوهشگر حوزه ادبیات حماسی- و «سبزواری نامه» شامل پرده نقالی درباره آثار شاعر گرانقدر حمید سبزواری اشاره کرد.
عسگری در ادامه از رونمایی کتاب «آثار برگزیده دومین دوره جایزه داستان حماسی» شامل دو رمان و یک مجموعه داستان نیمه بلند در روز اختتامیه سومین دوره جایزه داستان حماسی خبر داد.
مدیر حوزه هنری اخراسان رضوی با بیان اینکه در سومین دوره جایزه داستان حماسی، بیش از ۷۰۰ اثر از تمامی استان‌های کشور به دبیرخانه ارسال شده گفت: تعداد آثار ارسال شده نسبت به دو دوره قبل این رویداد، رشد چشمگیری داشته و همین موضوع باعث شد تا افتتاحیه دوره چهارم جایزه داستان حماسی را همزمان با اختتامیه سومین دوره آن آغاز کنیم.
«ایران» کشور «حماسه‌ها»
محمدرضا شرفی خبوشان، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی و دبیر علمی سومین جایزه داستان حماسی، بعنوان دومین سخنران این نشست گفت: «ایران کشور حماسه‌هاست و بر همین اساس جا دارد توجه ویژه‌ای از منظر ادبیات به این ظرفیت تاریخی داشته باشیم».
وی ادامه داد: «ثبت حماسه‌هاست که آن‌ها را با فرهنگ ما عجین می‌کند بنابراین اگر حماسه‌ها در قالب ادبی گنجانده نشوند و برداشت محتوایی از آن‌ها نداشته باشیم، به دست فراموشی سپرده خواهند شد».
وی با تاکید بر این نکته که ملتی که نسبت به حماسه بی‌توجه باشد محکوم به نابودی است و رمز ماندگاری ایران، ثبت حماسه‌های تاریخی آن است، گفت: تمهیدات دست اندرکاران جایزه داستان حماسی در هر دوره باعث شد تا این رویداد، جایزه‌ای فعال، پویا و تاثیرگذار در ادبیات معاصر بشود.
شرفی خبوشان افزود: با نگاه آماری به تعداد آثار ارسال شده به این دوره جایزه داستان حماسی، می‌توان گفت این رویداد جزو جایزه‌های معتبر، فراگیر و تاثیرگذار در میان رخدادهای ادبی ملی محسوب می‌شود.
ارسال ۷۷۶ اثر به دبیرخانه
دبیر علمی سومین جایزه داستان حماسی، همچنین ارسال ۷۷۶ اثر از سوی نویسندگان و علاقه‌مندان داستان حماسی به دبیرخانه سومین دوره جایزه داستان حماسی را نشانگر اهمیت برپایی این رویداد دانست و اعلام کرد که از میان داستان‌های ارائه شده، نزدیک به ۲۰۰ اثر رمان بوده و ۵۰۰ اثر، داستان کوتاه است.
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، جایزه داستان حماسی را جزو رخدادهای «ترغیب‌کننده تولید محتوا» دانست و گفت: در بسیاری از جوایز، آثار، بعد از نگارش مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌گیرند و رویداد ادبی، نقشی در پدید آمدن اثر ندارد، به این معنا که آثار از قبل نوشته شده و تنها مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرند در حالیکه در جایزه داستان حماسی، نویسندگان زیرنظر اساتید به موضوعات حماسی بوم و استان خود می‌پردازند. این آثار، مربوط به حماسه بومی استان‌ها هستند که در طول سال‌ها مغفول مانده و مرتبط با ایثار و فداکاری شخصیت‌های محلی یک منطقه خاص هستند.
تولید ۱۷ رمان خواندنی برای چهارمین دوره
شرفی خبوشان در بخش دیگر این نشست رسانه‌ای، به گستردگی موضوعی سومین جایزه داستان حماسی اشاره کرده و گفت: در «بخش ویژه داستان حماسی»، بخش «ارسال طرح» را داشتیم که برای حمایت، آموزش و همیاری کسانی‌که مایل به تبدیل طرح‌هایشان به رمان هستند، در نظر گرفته شده است. تبدیل ۶۰ طرح به رمان، از اختتامیه سومین جایزه داستان حماسی زیر نظر بهترین اساتید و مربیان رمان‌نویسی آغاز می‌شود تا در چهارمین دوره این رویداد، ۱۷ رمان خواندنی تولید شده باشد که همین ویژگی، به معنای زنده بودن جایزه داستان حماسی است.
رونمایی ۴ اثر برگزیده دومین جایزه داستان حماسی
وی در ادامه افزود: ۴ اثر برگزیده دوره اول جایزه داستان حماسی، از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد و در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران مورد استقبال قرار گرفت. در اختتامیه سومین جایزه داستان حماسی نیز ۴ اثر برگزیده، دومین دوره این جایزه رونمایی می‌شود.
شرفی‌خبوشان در ادامه به برگزاری ۱۸ نشست تخصصی آموزشی در استان‌های مختلف به عنوان برنامه‌های جنبی سومین جایزه داستان حماسی اشاره کرده و گفت: این نشست‌های تخصصی، ضمن آموزش نوشتن داستان حماسی و بیان ویژگی‌های آن، نویسندگان را ترغیب به تولید اثر می‌کند.
ایجاد نهضت نوشتن «داستان حماسی»
وی جایزه داستان حماسی را یک رخداد فرهنگی آموزشی دانست که ضمن تولید داستان، به آموزش و ترویج اثر و ایجاد نهضتی در ثبت موضوعات حماسی و تبدیل آن به آثار حماسی پرداخته است. به عبارت دیگر، جایزه داستان حماسی، نهضت نوشتن داستان حماسی را ایجاد کرده است.
شکل‌گیری هویت در گرو تکیه به داشته‌های تاریخی
دبیر علمی سومین جایزه داستان حماسی به بخش هویت‌سازی این رویداد اشاره کرد و گفت: هویت، شکل نمی‌گیرد مگر اینکه به داشته‌های تاریخی در بخش ادبیات داستانی تکیه کنیم، اگر مایل هستیم داستانی با هویت ایرانی داشته باشیم لازم است بن‌مایه‌ها از فرهنگ و رخدادهای بومی را با باورها گره بزنیم.
فعالیت استانی بر اساس زیست بوم
سعید لشگری، معاون راهبری استان‌های حوزه هنری، نیز در این نشست با یادکردن از مرحوم سعید تشکری و امیرحسین فردی به عنوان هنرمندان حوزه هنر انقلاب به نگاه «فراتهران» حوزه هنری در دوره جدید فعالیت مراکز استانی اشاره کرد و گفت: در حوزه هنری، قصد داریم بر اساس «زیست بوم» حرکت کنیم و سند زیست بومی که از سوی مراکز استانی تدوین شده، مبنای برنامه‌ها و اقدامات هنری استانی خواهد بود، برای مثال در استانی، ادبیات عرفانی و در استانی دیگر ویژگی‌های هنری و ادبی برایمان اهمیت دارد و همین موضوع، مبنای نقشه عملیاتی در استان‌ها خواهد شد.
وی میزان آثار رسیده به جایزه داستان حماسی را نشان از انتخاب درست استان خراسان در حوزه هنر حماسی دانست.
لشگری افزود: البته برای ما، داستان حماسی موضوع مستقل در بوم خراسان نیست و این موضوع در رویداد «مدرسه روایت» سمنان هم پیگیری می‌شود. ادبیات حماسی در بوشهر در قالب «هنر مقاومت» و توجه به ایستادگی مردم بوشهر مطرح شده یا مثلا در هرمزگان با اتفاقاتی که در «مواجهه دریایی با دشمن» طی سده اخیر به خصوص مواجهه سال‌های اخیر رخ داده تعیین می‌شود. اهمیت این جایزه آن است که هنر حماسی توانسته جای خود را در بین هنرمندان و نویسندگان باز کند
وی تاکید کرد: امروز فارغ از توجه به محتوا و مغناطیس هنر حماس، ی‌می‌توان گفت که با فعالیت‌های استانی، هنر حماسی یک میدان ملی برای خود ایجاد کرده است.
تیمور آقامحمدی، معاون مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و مسئول امور استان‌های مرکز آفرینش‌های ادبی در بخش دیگر این جلسه، به تاثیر برگزاری ۱۸ کارگاه تخصصی در مراکز استانی و روشن شدن افق‌های تازه در پیش روی خالقان داستان حماسی اشاره کرد و گفت: داوری نهایی داستان‌های حماسی در روز سوم خردادماه انجام می‌شود و برگزیدگان در قالب آیین اختتامیه این رویداد که روز ۴ خردادماه در آرامگاه فردوسی برگزار خواهد شد، معرفی می‌شوند.
اقتباس از آثار حماسی برای فیلمسازی
در بخش پرسش و پاسخ این نشست رسانه‌ای، خبرنگاران در خصوص اقتباس سینمایی از آثارجایزه داستان حماسی سئوالاتی را مطرح کردند که محمدرضا شرفی خبوشان در این باره به جنبه‌های دراماتیک و نمایشی داستان‌های حماسی به عنوان مشخصه اصلی این آثار اشاره کرد و گفت: حماسه، مبتنی بر صحنه پیش می‌رود و هر صحنه برای خود یک قهرمان دارد، پس مناسب‌ترین آثار برای تولیدات سینمایی، آثار حماسی است.
وی اظهار کرد: این رویداد ادبی می‌تواند زمینه‌ای فراهم کند که فیلمسازان علاقه‌مند به اقتباس از آثار حماسی، به محتوا و متون به نگارش درآمده در این حوزه دست یابند.
جوایز سومین و چهارمین دوره
مجیدعسگری، رئیس سومین جایزه داستان حماسی، با بیان اینکه از اقتباس آثار حماسی برای تولیدات سینمایی استقبال خواهد شد، به جوایز سومین و چهارمین دوره جایزه داستان حماسی اشاره کرد و گفت: جایزه بخش رمان سومین جایزه ملی داستان حماسی برای نفر اول تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی ۱۰۰ میلیون تومانی، نفر دوم لوح تقدیر و جایزه نقدی ۵۰ میلیون تومانی و نفر سوم، لوح تقدیر و جایزه نقدی ۳۰ میلیون تومانی خواهد بود. همچنین در این رویداد، به ۵ داستان‌نویس بخش داستان کوتاه بدون رتبه‌بندی ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی اختصاص می‌یابد.
وی افزود: در دوره چهارم جایزه ملی داستان حماسی در بخش رمان به نفر اول ۱۵۰ میلیون تومان، به نفر دوم ۱۰۰ میلیون تومان و به نفر سوم ۵۰ میلیون تومان اعطا می‌شود. همچنین برای بخش داستان کوتاه به ۵ نویسنده، مبلغ ۲۰ میلیون تومان جایزه تعلق خواهد گرفت.
توجه به شخصیت‌های حماسی روز
سئوال دیگر این نشست خبری درباره نگاه شرکت‌کنندگان در سومین دوره جایزه داستان حماسی به شخصیت‌های حماسی روز ایران بود که محمدرضا شرفی خبوشان دبیر علمی سومین جایزه ادبیات داستانی در پاسخ به آن، به ۴ طرح درباره شهید قاسم سلیمانی اشاره کرد که قرار است زیر نظر اساتید داستان حماسی به نگارش در آیند. وی همچنین به نگاه برخی از نویسندگان داستان‌های حماسی به موضوعات روز چون شهدای مدافع حرم و فلسطین نیز اشاره کرد.
انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha