۱۴۰۱.۱۲.۲۷

آلبوم موسیقایی «پروین» با آهنگسازی محمدرضا علیقلی به همت مرکز موسیقی حوزه هنری رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «پروین»، به آهنگسازی محمدرضا علیقلی ـ آهنگساز ـ عصر چهارشنبه، ۲۴ اسفند ماه در حوزه هنری برگزار شد.
علی محمد مودب شاعر و دستیار وزیر فرهنگ در امور شعر با حضور در این مراسم گفت: کار کردن آهنگسازی مثل علیقلی روی اشعار پروین اعتصامی اتفاق مهم و بزرگی است.پروین شناخته شده ترین شاعر زن ایرانی است و از حیث به دست آوردن اقبال مخاطبان و نفوذ اشعارش در لایه‌های گوناگون جامعه بسیار موفق بوده است.
مودب افزود: موفقیت‌های پروین بی دلیل نیست چرا که دارای فصاحت و اصول زبانی به همراه نگاه حکمی است و به خوبی زبان فارسی را در اختیار می‌گیرد تا شعر بگوید.
وی ادامه داد: توحید در اشعار این بانوی شاعر می‌درخشد و این نگاه او بسیار جذاب است. بازتولید آثار منظوم پروین در حوزه موسیقی بسیار کار بزرگ مهمی است که مرکز موسیقی حوزه هنری آن را در پیش گرفت و پی‌گیری کرد و در نهایت با هنرنمایی محمدرضا علیقلی به آلبوم «پروین» رسید.
مودب در ادامه گفت: مرتضی فرهادی که مردم شناس و جامعه شناس شهیری است شعر «رفوی‌ وقت» پروین که به کار می‌پردازد مورد بررسی قرار می‌دهد و این موضوع نشان از ارجمندی نگاه پروین به کار و دنیای توحیدی آن است. نظام اداری ما می‌تواند از اشعار حکیمانه شاعر استفاده کند و به منظور ایجاد روحیه عدالت خواهی بهره ببرد.
وی افزود: پروین صاحب حرف و نگاه متنوع با اتکا به سنت ادبی ایران و آموختن از شاعران کهن ایران و شاعران دوران خود است.
مودب در پایان گفت: با اینکه پروین جایگاه خود را در جامعه ایرانی دارد اما تولید و انتشار این آلبوم به تثبیت و ارج بیشتر جایگاه این بانوی شاعر کمک بسیاری می‌کند.
تولید آلبوم موسیقایی از اشعار پروین کار سختی است
میرعلیرضا میرعلی نقی پژوهشگر موسیقی نیز در این مراسم گفت: شعر پروین شعری بی نیاز از موسیقی است چرا که شعر او قابلیت تصنیف را ندارد.
وی افزود: شعر پروین شعری مستقل و به خودی خود بالیده است. در حوزه موسیقی کار چندانی برای اشعار پروین اعتصامی نشده است و آنچه هم تا کنون شده بسیار ضعیف بوده است به این ترتیب این آلبوم نخستین کار جدی و خوب برای پروین است.
این پژوهشگر افزود: علیقلی جهان تازه ای را با این آلبوم آفریده است و سه نوع فضای متفاوت را خلق کرده است که همانند شعر پروین هر فضا دارای دنیایی مستقل شده است.
میرعلی نقی ادامه داد: آهنگساز در این آلبوم دو دنیای موازی شعر پروین و اصوات خلق شده خود را هم‌زمان آفرینش می‌کند.
وی در پایان گفت: تولد این آلبوم را به جامعه موسیقی و ادبی کشور تبریک می‌گویم.
علیقلی موسیقی را به خدمت شعر درآورده است
امیرحسین سمیعی آهنگساز و معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری نیز در این آیین رونمایی گفت: علیقی جزو آهنگسازانی است که چهارچوب هویتی خود را به عنوان آهنگساز حفظ کرده است. ایشان شکل خاصی در آهنگسازی دارد که در پی آن منش و شیوه مختص به خود دارد. آثار اینگونه آهنگسازان چنین است که اگر از دور شنیده شوند می‌توانی حدث بزنی تولید کدامشان است.
وی افزود: علیقلی بخشی از خاطرات کودکی و نوجوانی ما را ساخته است تا جایی که درک و دریافت ما از دفاع مقدس را ایجاد کرده است.‌ سریال‌هایی مثل خاک سرخ، شوق پرواز و کلاه قرمزی در خاطر همه مانده است و نقش مهم موسیقی متن این آثار بسیار پر رنگ است.
سمیعی ادامه داد: روح آثار علیقلی با فرهنگ ما بشدت گره خورده و خود را آشکارا نشان نمی‌دهد بلکه در ماهوی آثار او به‌ویژه موسیقی دراماتیک و فیلم وجود دارد. موفقیت استاد علیقلی در موسیقی فیلم نشان از توان بالای ایشان در ساخت موسیقی دراماتیک دارد که کار سختی است و آهنگسازان زیادی مثل او نداریم.
وی در ادامه گفت:علیقلی در آلبوم «پروین» بسیار حساب شده عمل کرده است و به خوبی از کُر بهره برده است. علیقلی تجربه های موفقی در هم‌آوایی موسیقی‌ داشته است که نمونه آن را در سریال خاک سرخ شنیده ایم.
سمیعی در پایان گفت: آهنگسازانی مثل علیقلی می‌توانند موسیقی را در خدمت شعر بگیرند که در این آلبوم به خوبی این اتفاق افتاده است.
پیام صوتی محمدرضا علیقلی به آیین رونمایی آلبوم«پروین»
استاد علیقلی که به دلیل کسالت امکان حضور در این آیین رونمایی را نداشت در پیامی صوتی از مرکز موسیقی حوزه هنری که امکان تولید چنین آلبومی با اشعاری از بانو پروین اعتصامی فراهم کرد قدردانی کرد.
آلبوم«پروین» مخاطب را تشنه شنیدن می‌کند
داریوش قانع از نوازندگان بنام نی نیز با حضور خود در این آیین رونمایی گفت: قطعه‌های آلبوم «پروین» دارای ریتم هایی است که شنونده را دائم برای شنیدن ادامه هر کدامشان تشنه نگه می‌دارد.
قانع افزود: آهنگسازی این آلبوم می‌توانست با سازهای ایرانی بیشتری خلق شود اما به هر حال مجموعه موفقی تولید شده است که باید بخاطر آن به مرکز موسیقی حوزه هنری و جامعه موسیقی تبریک گفت.
علیقلی عاشقانه این آلبوم را خلق کرد
میلاد عرفانپور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری نیز در پایان این مراسم گفت: قصه تولید آلبوم پروین به دو سال پیش برمی‌گردد که در دیداری با استاد علیقلی پیشنهاد آن داده شد و ایشان بی درنگ پذیرفتند.
عرفانپور افزود: اشعار توحیدی پروین برای این آلبوم انتخاب شد و استاد علیقلی حدود یکسال عاشقانه روی آن وقت گذاشتند و با کیفیت هرچه بیشتر ساختند.
وی ادامه داد: علیقلی در کار خود بسیار جدی است و متعهد به مردم و هنر است که این خصوصیت ایشان در کنار وقار و پشتکاری که دارند شخصیتی متفاوت می‌سازد.
مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری افزود: علیقلی با تلاش‌های بسیار موجب تولید اثری متمایز از اشعار پروین ساختند. ایشان در تولید این آلبوم هیچ سخنی در مورد نوع قرارداد تولید نکردند و با بزرگواری تمام همه امور آن را به وسع حوزه هنری سپردند که باید در اینجا از این لطف قدردانی کنیم.
عرفانپور ادامه داد: مرکز موسیقی حوزه هنری در سالهای اخیر تلاش کرده تا در سطوح مختلف گونه‌های موسیقی، طیف وسیعی از مخاطبان را با تولید آثار خود جذب کند.
وی در پایان گفت: از همه همکاران خود در حوزه هنری برای تولید آثار این سال‌ها و همه دوستانی که در این مراسم حضور دارند کمال تشکر و قدردانی را دارم.
انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha