گفت و گو با استاد قدیریان درباره نمایشگاه «نور هدی، حسین است و بس»
پژوهش‌هایی که به تصویر کشیده شد

04:000

نمایشگاه نقاشی و مجسمه‌های عبدالحمید قدیریان که با عنوان «نور هدی، حسین است و بس» تا ۷ بهمن‌ماه در فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقمندان و هنرمندان است. قدیریان در گفت‌وگو با روابط عمومی حوزه هنری، آثار به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه را پژوهش‌های به تصویر کشیده شده دانست و گفت: سال‌هاست تلاش کرده‌ام در کنار هنری و نقاشی‌هایم از منظر یک پژوهشگر نگاه کنم.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، قدیریان در این گفت و گو توضیح داد: وقتی در فیلم­های مذهبی از جمله «مریم مقدس» با مفاهیم و معارف قرآنی آشنا شدم، تازه متوجه شدم چقدر نیاز دارم تا شناخت معرفتی نسبت به عالم هستی و جایگاه خودم و انسان در این عالم پیدا کنم. بنابر این مبنای کارم را بر اساس پژوهش و بعد، تولید تصویر قرار دادم. وقتی با مفاهیم الهی قرآنی مواجه می‌شوم، به موازات تحقیقاتی که انجام می­دهم سعی می­کنم ، تصویری تولید کنم که تا حدودی نشان دهنده آن مفهوم مد نظرم باشد.
وی ادامه داد: با توجه به نگاه پژوهشی تولید این آثار لازم است اهل علم از زوایای گوناگون پای کار بیایند و با ارائه نظرات خود به بررسی آثار نمایشگاه «نور هدی نور حسین است و بس» بپردازند تا مفاهیم نهفته در آن هویدا شود و همچنین ما را در ادامه مسیری که آغاز کرده ایم بیشتر یاری کنند.
وی با اشاره به دو نمایشگاه پیشین خود از جمله « آسمان حسین» گفت: طی این سال‌ها تلاش کردم آثار خلق شده بر اساس پژوهش‌هایی علمی در علوم قرآنی، دینی و اجتماعی باشد تا مفهوم، هویت حقیقی و ذات الهی آن بیان شود.
قدیریان ادامه داد: مردم ناآشنا با مفاهیم پژوهشی که هدف این نمایشگاه هستند، در بازدید از آثار ضمن ارتباط خوب و موثر، عموما از یک لذت معنوی برخوردار می‌شود. شاید اگر مخاطبی دارای معرفت علمی باشد، بتواند از عالم معنا در آثار حرف بزند؛ در حالی که عموم بازدیدکنندگان نظرات حسی خود را ابراز می‌کنند. اینجاست که نیاز بررسی آثار و ارائه دیدگاه‌هایی تخصصی و اهل معنا محرز می‌شود.
قدیریان در مورد دستیابی خود به یک مفهوم ضمن پژوهش‌های خود گفت: گاهی دستیابی به یک مفهوم طی پژوهش‌هایی که انجام می‌دهم چند سال طول می‌کشد تا به جایی برسد که توان تبدیل به تصویر پیدا کند.
وی در ادامه گفت: تاثیر آثاری که بر اساس پژوهش‌های علمی تولید شده باشند چنان زیاد است که حتی مخاطب غیر ایرانی و غیر مسلمان را هم با خود همراه می‌کند؛ چرا که سر منشا اصلی آنها ذات و فطرت پاک الهی است. به عنوان مثال نمایشگاهی از مجموعه آثار « آسمان حسین» را در یزد و ورودی اماکن گردشگری و توریستی بنا کرده بودند و متوجه بازخوردهای عجیب توریست‌ها شده بودند. هنگامی که از این موضوع به من خبر دادند، متوجه عمق اهمیت کار پژوهشی در تولیدات هنری شدم؛ چرا که می‌تواند به یک زبان واحد آن هم زبان فطری خلقت الهی سخن بگوید.
قدیریان در ادامه با نقد شیوه تدریس مباحث هنری در دانشگاه ها و تاثیرات آن روی هنرمندان جوان گفت: متأسفانه دانشگاه‌های ما با سرفصل‌های آموزشی غربی دانشجویان هنر را پرورش می‌دهند که منجر به خلق آثاری بی هویت و پوچ از جانب آنها می‌شود. سیاستگذاران کلان فرهنگی کشور در چنین رویدادی مقصر هستند و باید تغییراتی جدی در دیدگاه ها و تصمیم گیری های خود ایجاد کنند.
وی افزود: تاثیرات مثبت به نمایش گذاشتن آثار پژوهشی با درون مایه مفاهیم دینی بر پایه تصویر، می‌تواند جامعه را به سوی کمال و شکوفایی حقیقی هدایت کند. آثار هنری که بر اساس پژوهش باشند می‌توانند همان نقشی را بازی کنند که امام خمینی رحمت الله علیه در انقلاب ایفا کردند. امام نگاه مردم به ساختار دین را ارتقا دادند و دینی را که برای رشد فردی تعریف شده بود را با بیان مسئله ظهور آن را از فردیت گرایی و به یک اقدام اجتماعی تبدیل کرد. امام دین را از حالت سکون خارج کرد و به آن حرکت داد.
این هنرمند هنرهای تجسمی و سینما ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران با رهبری امام کاری کرد تا مردم به سوی ظهور حرکت کنند و به تعبیر ایشان یک بچه ۱۳ ساله از یک مرجع عالم دینی سبقت می‌گیرد و تحول در فکر شکل می‌گیرد.
وی در پایان گفت: جامعه امروز از آسمان جدا شده و اسیر زمین و مباحث زمینی آن بر اساس تاثیر نقش برخی سیاستگذاران و سیاستمداران شده است پس ما باید در زمینه کاری خود تلاش کنیم تا بار دیگر آسمان را به مردم خود بازگردانیم و آنها را با آنچه حق است و به آنها تعلق دارد آشنا کنیم.
انتهای پیام/


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند