۱۴۰۳.۰۸.۰۸

سمیه دهقان زاده- خبرنگار؛ مسعود نجابتی درباره واکنش سریع هنرمندان به جنایات در غزه گفت: جنس واکنش هنرمندان در حوزه تجسمی متفاوت است، هر چند این واکنش سریع است، ولی باعث نمی‌شود که مخاطب با کار ضعیفی مواجه شود اتفاقا این هنرمندان در آثارشان به زاویایی می‌پردازند که بسیار متفاوت است و این طور واکنش‌ها به ویژه از جنس غیر مستند و کمی نمادین و شاعرانه می‌تواند خیلی از افراد جامعه را دربرگیرد و به یک مخاطب خاص معطوف نشود، چون زبان هنر است  و نسبت به آن گاردی وجود ندارد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، «مسعود نجابتی» پیشکسوت هنرهای تجسمی و چهره سال هنر انقلاب اسلامی ۱۴۰۲، در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی «همچنان طوفان» درباره واکنش سریع هنرمندان به جنایات اخیرصهیونیست در غزه گفت: پدیده واکنش، امری فطری و طبیعی است یعنی انسان نسبت به هر پدیده‌ای به ویژه ظلم و فجایع و اتفاقات ناگوار قطعا واکنش نشان می‌دهد، اما  وقتی یک هنرمند در چنین شرایطی واکنش نشان می‌دهد ، واکنش او از جنس هیجانات مرسومی چون خوشحالی و ناراحتی و عصبانی  که در آحاد بشر در لحظه می‌بینم و چه بسا بعدا پشیمانی هم برایشان در بردارد، نیست. بلکه واکنش هنری، از جنس هنر است و با تأمل و احساس هنرمند همراه است. با تجربه‌هایش پیوند خورده، از ظرف وجودی‌اش عبور کرده است؛ به اصطلاح رویش اتود زده است و تاملی داشته و هیجان لحظه‌ای نیست.

وی در ادامه افزود: در سال‌های اخیر، واکنش‌های هنری مثل  گذشته نیست که ما هر از گاهی و در پی وقوع حوادثی چون زلزله و سیل شاهدش باشیم ، الان دیگر این واکنش‌ها  مستمر است و هنرمندان ما تقریبا در این بستر رشد کرده‌اند و صاحب کرسی و تجربه شده‌اند، بنابراین دیگر این واکنش‌ها از جنس هیجانات لحظه‌ای، احساسی و مقطعی نیست. حتی در بعضی از ایده‌ها که دقت می‌کنم می‌بینم هنرمند برای آن ساعت‌ها و چه بسا روزها فکر کرده و آن را پرداخت کرده است تا نتیجه‌ای که ما می‌بینم حاصل شود.

این هنرمند در ادامه اظهار داشت: بنابراین جنس واکنش هنرمندانه در حوزه تجسمی متفاوت است و هر چند این واکنش سریع  است (و نسبت به رشته‌های هنری دیگر سرعت بیشتری  دارد)، ولی این سرعت باعث نمی‌شود که مخاطب با کار ضعیفی مواجه شود اتفاقا اگر به آثار تجسمی در بحث واکنش سریع دقت کنیم متوجه می‌شویم این هنرمندان به زاویایی از موضوع نگاه می‌کنند که بسیار متفاوت است .

نجابتی ادامه داد: من به عنوان کسی که در این فضای هنری زیست می‌کنم، می‌توانم همین نمایشگاه «همچنان طوفان» مثال بیارم که در آن آثار و زاویه نگاه‌ها چقدر متفاوت و جالب است، یعنی نکات و ظرایف و دقایقی را در این آثار می‌بینیم که شاید من هم به آن فکر نکرده باشم.

وی در ادامه توضیح داد: مثلا شما از خبری مانند بمباران بیمارستان در غزه از طریق رسانه‌ها  مطلع می‌شوید. عکس‌ها و انواع تصاویرش را می‌بینید و برخی از تصاویر به قدری فجیع ودلخراش است که آدم دوست ندارد آنها را ببیند ولی هنرمند با توسل به شیوه‌های نمادین و حتی انتزاعی در آثارش برای انعکاس این موضوع بهره می‌برد. هنرمند بدون اینکه بخواهد مستقیما صحنه و واقعه را به مخاطب نشان دهد با زبان هنر این کار را انجام می‌دهد و شما درعین اینکه متوجه آن جنایت و خباثت می‌شوید ولی در نگاه کلی با یک اثر هنری مواجه هستید، می‌توانید در مقابلش بایستید، ساعت‌ها به آن نگاه کنید و درست در این نقطه است که تفاوت واکنش سریع هنرمندان در خلق اثر با انعکاس همین موضوع در قالب‌های دیگر مشخص می‌شود.

نجابتی در ادامه گفت: این طور واکنش‌ها به ویژه از جنس غیر مستند و کمی نمادین و شاعرانه می‌تواند خیلی از افراد جامعه را دربرگیرد و به یک مخاطب خاص معطوف نشود، چون زبان هنر است  و نسبت به آن گاردی وجود ندارد.

وی در ادامه توضیح داد: وقتی شما موعظه و نصیحت مستقیم انجام دهید خیلی ها گارد می‌گیرند اما  جنس موعظه امام حسن(ع) و امام حسین (ع)  چون با هنر آمیخته می‌شود و نمادین است دیگر گاردها کنار می‌رود و نسبت به آن مقاومتی وجود ندارد ، بنابراین می‌تواند تاثیرش بسیار گسترده باشد و  دیگر مربوط به یک طیف خاص نباشد. در این نمایشگاه ما از هنرمندان کشورهای مختلف کار می‌بینیم مثلا ازکشور کانادا  اثری می‌بینیم که با من مخاطب شرقی و ایرانی ارتباط می‌گیرد و تاثیر می گذارد و و این یعنی برد آثار در این نمایشگاه بالاست.

وی با اشاره به عنوان «همیشه طوفان» برای این نمایشگاه اظهار داشت: داشتم فکر می‌کردم امتدادعملیات طوفان الاقصی چه طوفان‌هایی برپا شده و یکی از آنها، هم همین نمایشگاه همچنان طوفان است. این نمایشگاه از نظر من نه تنها در موضوع غزه و فلسطین و طوفان الاقصی، بلکه در بحث مقاومت کم نظیر که نه، بی نظیر است. می‌توانم بگویم این نمایشگاه در تعداد شرکت‌کننده، آثار خارجی، کیفیت آثار واقعا رقابت تنگاتنگی  با بسیاری از آثار شاخص طراحان گرافیک دنیا در نمایشگاه‌های حرفه سراسر دنیا دارد.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به سوابق و تجربه‌ام در بحث جمع‌آوری آثار با موضوع دفاع مقدس در نمایشگاه و جشنواره‌های مختلف می‌دانم که این کار و برپایی چنین نمایشگاهی چقد با ارزش است‌ و حیف است که این نمایشگاه شاید نتواند به خاطر شرایط حاکم بر دنیا در تمام محافل حرفه‌ای و گالری‌های بزرگ و موزه‌های معتبر دنیا نمایش داده شود و در پایان لازم می‌دانم به مجموعه حوزه هنری و آقای شیخ‌رضایی که چنین نمایشگاهی را برپا کرده‌اند، خدا قوت بگویم.

نمایشگاه بین‌المللی «همچنان طوفان» با ۳۲۱ اثر متعلق به ۸۰ هنرمند از پنج قاره جهان و ۲۳ کشور در گالری خانه حوزه هنری برپا شده است.

آیین گشایش نمایشگاه «همچنان طوفان» روز دوشنبه، ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۶ برگزار شد و علاقمندان می‌توانند به مدت یک ماه، از شنبه تا چهارشنبه، در ساعات ۹ تا ۱۸ به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، پلاک ۲۵۷، گالری خانه، مراجعه و از آثار بازدید کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha